Chocoladetaart op Keukengeheim

Posted on maart 2, 2008. Filed under: Culinair | Tags: , , , , , , , , , , , |

Chocoladetaart op Keukengeheim Klik op de afbeelding om de link te volgen

Hallo mensen,

Koken wordt dikwijls te moeilijk gemaakt in TV programma’s en in kookboeken:een uitspraak die ik dikwijls te horen krijgen. Eigenlijk vind ik dat de mensen gelijk hebben.Als chefkok vraag ik me dikwijls af of de kookliefhebbers iets aan al die programma’s hebben waar chefs met truffels en kaviaar goochelen.Het gaat ook allemaal veel te snel(het” kijk mama ,zie wat ik kan” syndroom noem ik dat) en met ingredienten die je amper vindt.

Hier moet ik een mea culpa slaan;in mijn jonge jaren heb ik me daar ook aan bezondigd.Wijsheid komt met de jaren,althans dat hoop ik .

Deze rubriek wil koken een beetje makkelijker en leuker maken.Het is onzin dat je alleen met dure producten goed kan koken.Een goede stoofpot kan even lekker zijn als kreeft

Ik zie er de zin niet van in om de kookliefhebber te overstelpen met recepten en technieken die thuis toch niet gemaakt kunnen worden.Gewoon omdat je de apparatuur niet hebt en zelfs als je ze zou hebben weet je niet wat je ermee moet doen.

Het lijkt me dat eten vooral dient om te ontspannen en je voldaan te voelen.Denk maar aan de lange tafels die je in Italiaanse films en commercials ziet.Het is niet voor niets dat reclamemakers graag die sfeer in beeld brengen.

Samen eten,praten en lachen,mooier is er niet!

Als er als afsluiter een nagerecht met chocolade op tafel komt ben ik helemaal de koning te rijk.En zo kom ik bij het recept voor mijn favoriete chocoladetaart.Zeer eenvoudig en makkelijk te maken,succes verzekerd!

Het mooie aan deze taart is dat je met de baktijden kunt varieren.

Een langere baktijd zorgt voor een stevige taart,heb je graag dat de taart nog een beetje vloeiend is in het midden haal je ze gewoon 5 min.vroeger uit de oven.

Wat heb je nodig:500 gram boter,600 gram donkere chocolade,10 eieren,180 gram zelfrijzende bloem,100 gr kristalsuiker,een springvorm van 28 of 30 cm diameter

Eerst een paar belangrijke tips voor je aan de slag gaat:

-ontvet de bol waar je het eiwit in opklopt eerst met alcoholazijn,zo krijg je steviger eiwit

-als het eiwit half is opgeklopt doe er dan een eetlepel bloemsuiker bij en klop het verder op,ook weer voor de stevigheid

-smelt eerst de boter en doe er dan de chocolade bij,zo heb je minder kans op verbrande chocolade.Verbrande chocolade doet de taart schiften en geeft er een wrange smaak aan.

-verwarm de oven minimum een ½ uur voor

De bereiding:

smelt de boter eerst en doe er dan de chocolade bij,laat op een zeer laag(!) vuur smelten

scheid de dooiers van het eiwit en klop het eiwit stijf,bewaar even in de koelkast

klop de dooiers met de suiker zodat ze lichtgeel worden,dat bevordert de luchtigheid van de taart.

Meng de chocolade&boter met de dooiers&suiker

zeef de zelfrijzende bloem en doe het bij het mengel,goed roeren!

roer nu voorzichtig het eiwit onder het chocolademengsel

beboter de springvorm en stort het mengsel in de vorm

zet de taart in een voorverwarmde oven van 140°C gedurende 75 min.

Nu is de taart nog vochtig in het midden,als je ze steviger wil moet je ze gewoon wat langer in de oven laten.

Zo makkelijk is het.

Zo mensen,dat was het,tot volgende keer..

Jullie kunnen alle dagen terecht op mijn website www.keukengeheim.com voor alle dringende en minder dringende culinaire vragen.Ik help jullie graag verder.

Veel kookplezier!

Sam Khaldi

http://www.keukengeheim.com

Make a Comment

Geef een reactie

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

