Axel Daeseleire(akteur) op Keukengeheim

Posted on februari 28, 2008. Filed under: Culinair | Tags: , , , , , , , , , , |

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Axel Daeselaire(akteur) op Keukengeheim Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo mensen,
Vandaag het culinaire verhaal van Axel Daeseleire,bekend van film en Tv.Alle verhalen en nog veel meer zijn te vinden op www.keukengeheim.com.Ook voor gratis kookadvies kan je daar terecht.

Eerst en vooral moet ik beginnen met te zeggen dat ik een classic guy ben, Fusion, schuimpjes en monoculair zijn niet aan mij besteed,ik wil een goed en herkenbaar produkt op mijn bord.

Als ik 1 gerecht moet noemen,god wat is dit moeilijk,er is zoveel lekkers,dus 1 gerecht is het dit,

Noordzeetong gebakken (sole meuniere) met witte asperges uit volle grond, beurre blanc (blanke botersaus)en een frisgekookt patatje

Mijn moeder en grootmoeder maakten dat dikwijls op vrijdag, zeer klassiek.

Ik was onlangs in Dockscafé voor de eerste mosselen,maar op de kaart zag ik het gerecht uit mijn jeugd,van de mosselen was geen sprake meer!

Waar ben ik nog altijd voor te vinden?

Asperges uit volle grond in het seizoen of bij uitzonderlijke momenten

Tarbot met kalfsjus,mijn broer had vroeger een restaurant waar het op de kaart stondt,vis met vleesjus,mmmm

Een steak bij Ciro’s of Pietrain,waar ze filet van grasbuikpony hebben, ik zie de paardenliefhebbers al hun wenkbrauwen fronsen

Soepen!alledagen en met alle smaken,vooral de dikke maaltijdsoepen met veel groenten ( grootmoederssoep)

Ik kook graag als ik tijd heb en een paar dagen geen opnames heb,De klassieke ajuinsoep maak ik dikwijls of bouillon met veel stukken kip

Mijn spaghetti is vermaard bij mijn mannelijke vrienden, de saus is mijn geheim maar ik wil wel 1 ingredient verklappen,oesterzwammen met Chivas Regal geflambeerd,,de Chivas is geparfumeerd en laat zijn smaak achter in de oesterzwammen,dit geef ik trouwens ook altijd bij een lamskroontje.

Voor mijn vrouwelijke companen geef ik meestal een papillote van zeeduivel met kruiden,dat is wat lichter, ik verwacht trouwens wel van mijn vriendinnen dat ze een goed stuk vlees kunnen smaken en niet vies zijn van een goed glas.,want ik wil mijn uitgebreide wijnkelder kunnen delen,dat geldt ook voor eten,tenslotte is sex ook leuker met twee.

Mijn enige probleem nu is dat ik in mijn nieuwe huis geen gas heb,alleen maar een elektrisch fornuis en ik kan daar echt niet op koken,ellendig!

Ik ben gepassioneerd door Bordeauxwijnen en minder door Bourgognes,daar is naar mijn smaak teveel aciditeit in aanwezig en ze zijn niet afgerond genoeg,vroeger schuimde ik alle wijnveilingen af.

Voor een fles van 1969 ga ik tot 30 euro maar voor een fles van 1986 durf ik tot 100 euro bieden,bv een Lynch Bage of een L’Angelus.

Een paar keer per jaar kom ik samen met mijn goede vrienden Michael Pas en Damiaan Deschrijver die dan altijd kookt,Damiaan is een uitstekend kok,de laatste keer hebben we een L’Angelus van 1982 gedronken.Hemels bij het Koberund van Damiaan!

Onlangs heb ik nog een paar grote wijnen mogen drinken, een Richebourg van 1933 en een Pichon Longeville Baron van 1929, dat is echt iets voor de romantiekers die we zijn,geschiedenis in je glas!

Er is één wijn die ik verfoei en dat is Beaujelais Nouveau, niet alleen om dat het net limonade is maar ook door al het gedoe er rond, gelukkig is dat de laatste jaren veel verminderd,wijn aanvoeren met een helicopter zaols ze vroeger deden is er niet meer bij.

Om terug te komen op mijn favorieten, de Thaise keuken lust ik ook graag, waarschijnlijk ook weeral omdat het een uitgepuurde keuken is, in tegensteling tot de Zuid-Amerikaanse keuken waarin veel fruit en mais verwerkt wordt,verschrikkelijk,lauw fruit in je eten of de weeige smaak van mais!

Waar ik ook van kan blijven eten zijn de dimsums van de echte Chinese restaurants in Chinatown in Antwerpen;

Mijn favoriet menu ziet er zo uit,eerst een glas Champagne van een goed huis zoals Bollinger met Oesters, dat mag een dozijn zijn,dan een consommé of een halve kreeft,gevolgd door een mooi stuk vis of vlees,daarna een echte Dame Blanche,ik ben niet zo’n dessertman maar de Dame Blanche is meer een alibi om een goed glas Cahors te drinken

Groeten

Axel

Make a Comment

Geef een reactie

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

