Tom Waes(Tragger Hippy) op Keukengeheim

Posted on februari 26, 2008. Filed under: Culinair | Tags: , , , , , , , , , , |

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tom Waes(Tragger Hippy) op Keukengeheim Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedemorgen,
Op mijn website www.keukengeheim.com staan er regelmatig verhalen van bekende mensen over hun favoriete gerecht.Vandaag het verhaal van Tom Waes bekend van TV en een oude vriend van mij.

Lievelingsgerecht:

Toen mijn grootvader stierf, stierf mijn lievelingsgerecht een even zachte dood.

Mijn beide ouders werkten heel de week keihard en mijn grootouders stonden op woensdagmiddag telkens aan de schoolpoort om mij en mijn broer op te halen.

Mijn grootvader was tijdens de tweede wereldoorlog kapitein geweest in het Belgisch Leger. Drie dagen had hij gevochten om vervolgens krijgsgevangene te worden van de Duitsers. Vijf jaar bracht hij door in een kamp hoog in Rusland.

Zijn strepen als kapitein brachten hem daar weinig op maar zijn liefde voor koken daarentegen kwam handig van pas.

Gedurende vijf jaar kookte hij voor het komplete Belgische garnizoen. Alles passeerde de revue. De weinige aardappelen en halfrotte groenten die de Duitsers dagelijks binnengooiden werden aangevuld met een occasioneel gevangen kat, rat of een verdwaalde duif die een rustlanding maakte in het krijgsgevangenkamp.

Soldaten die met mijn grootvader vochten, roemden hem om zijn ‘Konijn met pruimen’ wat hij af en toe serveerde . “Ach Tom” ; zei hij ooit “Het was eigenlijk kat met pruimen maar dat hebben ze nooit geweten !”

Nodeloos te zeggen dus dat de gerechten die mijn grootvader voor mij en mijn broer maakte eenvoudige, eerlijke gerechten waren. Geen kat maar een heerlijk gerecht :

Américain Préparé met zelfgemaakte frietjes …

De manier waarop hij voor ons vers vlees door de molen draaide om er dan met zelfgemaakte mayonaise, tierenteyn mosterd, worchestersaus, sjalotjes, peper, zout en augurkjes een eigengemaakte prépare van te maken , is nooit meer geëvenaard. De met de hand gesneden frietjes die zorgvuldig voorgebakken klaarlagen op een handdoek, maakten van dit gerecht alleen maar een onvergetelijke ervaring waarop ik dikwijls terugdenk. Nooit meer geproefd. Nooit meer gegeten.

Américain Préparé met zelfgemaakte frietjes stierven lang geleden een zachte dood.

Groetjes,

Tom Waes

Make a Comment

Geef een reactie

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

