Het Nieuwsblad op Keukengeheim

Posted on februari 18, 2008. Filed under: Culinair | Tags: , , , , , , , , , |

Hallo mensen,
Het is weer maandag,bij mij wil dat zeggen:vergaderdag!
Vandaar plaats ik vandaag een interview dat een tijdje geleden verschenen is in het Nieuwsblad.(http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GTO1G4OFL)
—————————————————————
Het interview met André Peeters

Er bestaan geen domme vragen in de keuken’
Kok Sam Khaldi lost alle culinaire problemen online op

Het overkomt iedereen wel eens: je verdwaalt in een recept, je weet niet meer weet hoe het verder moet. Als je nog een beetje tijd hebt, kun je Sam Khaldi (48) online om raad vragen. Hij antwoordt binnen de drie uur, gratis. André Peeters,

Plaza weet hoeveel kookvragen er opduiken. Daarvoor bestaat al jaren onze rubriek Keukenhulp. Omdat die met vragen wordt overstelpt, moet je bij ons wel enkele weken op een antwoord wachten. Sam Khaldi lost je probleem direct op. Zijn website heet keukengeheim.com . Niet omdat hij dingen geheim wil houden, wel omdat hij na 32 jaar in de stiel alle geheimen met iedereen wil delen.

Mag ik om het even wat vragen?

Sam Khaldi : ‘Er bestaan geen domme vragen in de keuken. Het ergert mij dat sommige koks mensen uitlachen omdat die geen steak kunnen bakken, terwijl 80 procent van de koks zelf geen steak kan bakken.’

Wie is Sam Khaldi?

‘Ik ben een echte Antwerpenaar. Ik heb vooral leren koken bij Jan Buytaert in De Bellefleur in Kapellen. Nadien heb ik in binnen- en buitenland gewerkt, in kleine en grote restaurants.’

Waarom heb je de stap gezet van de keuken naar de computer?

‘Al jarenlang vragen vrienden en kennissen mij hoe ze een gerecht moeten maken. Zowat vijf jaar geleden ben ik dan een internaut geworden. Op dat vlak was ik een analfabeet. Ik kon niet eens een e-mail versturen. Nu ben ik verzot op computers en op eten en drinken. Toen kwam heel vaag het idee op om via het internet iets te gaan doen met vragen en antwoorden. Ik was ervan overtuigd dat er in de wereld wel aardig wat van die sites zouden bestaan maar ik heb er geen gevonden. Koks zijn weinig met computers bezig.’

Heb je al op alle vragen kunnen antwoorden?

‘Tot nu wel. Soms zoek ik iets op en de Larousse Gastronomique staat nooit ver weg. Ik verwijs mensen ook wel eens naar de correcte informatie, bijvoorbeeld als ze vragen hoe een pacojet functioneert. Nu pas weet ik hoeveel ik weet. Zo kreeg ik een vraag van een ex-koloniaal naar een gerecht dat hij in Congo voor de jaren zestig had gegeten. Ik dacht direct aan een omelette soufflé en het was nog juist ook. Dankbare mens!’

Als je binnen de drie uur wil antwoorden, moet je altijd bereikbaar zijn. Heb je daar de tijd voor?

‘Ik geef antwoorden van 8 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds. Ik neem mijn laptop overal mee, binnenkort naar het Jazzfestival Middelheim. Ik heb het enorme voordeel dat ik maar vier uur slaap nodig heb. Dat is me vroeger goed van pas gekomen toen ik op Radio Stad en Radio Centraal programma’s presenteerde of in groepjes saxofoon speelde. Het is toch fantastisch: om 1 uur ga ik slapen en om 5 uur sta ik op. Eerst werk ik de website bij, dan ga ik met de fiets boodschappen doen. Als de helft van de stad nog niet wakker is, ga ik naar de bakker, naar de slager. Dan voel ik mij een gelukkig man.’

Waarom staat er boven je website dat je tegendraads wil zijn?

‘Ik wil niet alle trends volgen. Ik heb niets tegen schuimpjes en espuma’s maar ik kan me niet voorstellen dat Sonja van de krantenwinkel daar behoefte aan heeft. Als de culinaire wereld die richting uitgaat, dan sla ik graag een andere richting in. Er zijn al genoeg sites over de hoge gastronomie. Ik ben zeer democratisch ingesteld. Mijn site is gemaakt voor mensen van 7 tot 77 jaar en ik meen dat. Het gaat over de gewone keuken thuis.’

‘Ik wilde rustig beginnen, zien wat de mensen vragen. Misschien heb ik een serieus risico genomen, maar zo ben ik. Als mensen mij zeggen dat ik zot ben, zeg ik: banzai . Tegen einde augustus komen er op de website filmpjes die technieken tonen, bijvoorbeeld hoe je peterselie snijdt. Vanaf september ga ik kookworkshops organiseren met basistechnieken: tomaat pellen, ui fijnsnijden, basissausen maken. Stilaan komen er op de website ook advertenties. Zo bouw ik een nieuwe loopbaan op.’

Heb je nog plannen buiten de website?

‘Er zouden vanaf volgend voorjaar acht boekjes komen, een soort schriftjes met tips en trucs in de keuken. Er is ook sprake van een kookprogramma op tv.’

Voor je het weet ben je misschien wel een BV?

‘Ik doe graag een tv-programma maar laat het BV-schap aan mij voorbijgaan. Ik wil vragen beantwoorden over eten en drinken maar niet over wat ik van Kate Ryan vind. Dan antwoord ik: gewoon niets . Ik ga geen onzin vertellen. Ik ben een kok, geen mediafiguur. Ik ga de trendy gast niet uithangen.’
Sam
www.keukengeheim.com

Make a Comment

Geef een reactie

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

